Vedecky dokázané – Igor M. je šašo

Autor: Radomír Kizek | 26.10.2015 o 15:00 | Karma článku: 6,33 | Prečítané:  791x

Aj vy si to myslíte ? Tak ste na správnom mieste. Nadpis blogu hovorí, o čom chcem písať. Pekne po poriadku. Urobíme si najskôr jeden pokus. 

Skúste bez nejakého dlhšieho rozmýšľania, čo najrýchlejšie odpovedať na otázky:

Akej farby je posteľná  plachta ? *********

Akej farby je sneh ? **********

Akej farby je  chladnička ? ***********

Čo pije krava ? *******  

Upsss... pomýlili ste sa ?  Nevadí, ak ste odpovedali mlieko! Podobne odpovedalo 96% ľudí v prieskume. Je to totiž prirodzené. Tak funguje náš mozog. Je to tak trošku o manipulácii. Stretávame sa s ňou niekoľkokrát každý deň. Je na nej založený obchodný i politický marketing. Pre marketingových kúzelníkov je dôležité, aby ste uverili obrazu, ktorý vám predsúvajú, vsugeruvávajú, prípadne vpečaťujú do mysle. Ide o techniku v štýle stokrát opakovaná lož sa stáva pravdou. Iným nástrojom manipulácie, ktorý sa však, žiaľ, nepoužíva len a len v americkej justícii a advokácii je spochybnenie argumentujúceho, ak už nemôžete spochybniť jeho argument. V princípe ide o to, že ak spochybním hodnovernosť spochybnením vašej cti, či charakteru, tak i napriek ich zjavnej hodnovernosti, spochybním aj vaše argumenty. Tretím efektívnym supernástrojom manipulácie je odpútanie pozornosti od dôležitého k bezvýznamnému. Veľmi často sa s tým stretávame, keď zlodej kričí , chyťte zlodeja. Myslím, že nájsť príklady z bežného života, nie je až tak ťažké, najmä ak aspoň ako tak sledujete súčasnú politickú scénu a to ako sa už roky politici navzájom obviňujú. Spôsobov a nástrojov manipulácie je veľmi veľa, ja sa dnes pristavím len pri týchto troch. Skúsme sa pozrieť ako fungujú v bežnej praxi. Použijem fiktívny príbeh.

 

Na zhromaždení spolku záhradkárov hovorí Jano Ferovi.: „ Počuj , Fero! Prišiel mi anonym, kde je napísané, že si spreneveril peniaze nášho spolku!“ Tvár Fera zrazu zahrá rôznymi farbami, uvoľní si svoju sýtočervenú kravatu a rozzúrený  ako býk sa pustí do Jana: „Počuli ste to?! To je nehorázne! Tento tu ma obvinil, že vraj som zlodej ! To je trestuhodné! Ja to tak Nenechám! Ešte dnes podám naňho trestné oznámenie!“ Ako náhle padli slová „trestné oznámenie“, ľudia spozorneli. To ten Jano musí byť aký človek bez charakteru, keď naňho ide trestné oznámenie?! To  musí byť teda riadny grázel, človek bez charakteru, veľmi zlý človek. A čo vy ? Ste na strane Jana, alebo Fera ?! Zdá sa vám to na hlavu ? Veď Jano, len povedal, že mu prišiel anonym a to, čo bolo jeho obsahom.

 

Ja som na strane Jana. Je mi jasné, že Fero chcel, ktovie prečo, len odpútať pozornosť od obsahu anonymného oznámenia a  takto len zničiť argumentujúceho, teda Jana a dalo by sa povedať, že sa mu to aj podarilo a uspel. Totiž, minimálne u viacerých členov spolku naštrbil jeho povesť. Takto bola na Janovi demonštrovaná sila manipulácie s verejnou mienkou, čo by nechcel zažiť nikto z nás. Ono sa to totiž tým neskončilo. Stačilo, že niektorí členovia spolku o ňom opakovane povedali, že to je taký šašo a čoskoro drvivá väčšina dediny prevzala ich rétoriku a tak nech už Jano do budúcna povie čokoľvek, nikto ho nebude brať vážne. A pritom, chudák, už roky úspešne podniká. A zamestnáva nemálo ľudí a ešte im aj  v lete prispieva na dovolenku v Chorvátsku. Pravda, pravda je na jeho strane, veď dokonca aj vyšetrovanie ukázalo, že anonym bol pravdivý, ale Jana má teraz každý za šaša a jeho slová už nikto neberie vážne. Dielo je dokonané. Aby toho nebolo málo, tak prokurátor aj sudca sú Ferovi bývalí spolužiaci a hriešny skutok sa podarilo zamiesť pod koberec. Koniec ako z rozprávky sa nekonal. Janova povesť bola zničená, objem zákaziek postupne klesal a on musel prepustiť väčšinu zamestnancov.

 

Možno aj vy ste vyrástli na rozprávkach a v niektorých z nich vystupoval aj šašo. Často to bol niekto, kto robil rôzne beťárstva a fígle. Kráľ mu to však toleroval a mal ho rád. Bol to totiž niekto, kto mu za každých okolností hovoril pravdu. Rád si tie rozprávky opäť pozerám, teraz už so svojimi deťmi.

 

Skúste sa aj vy zamyslieť o týchto troch možnostiach komunikácie a najmä vtedy, keď budete počuť, že Igor M. je šašo. Veď možno ste tiež, boli len tak trošku manipulovaní. A nástroje sú rôzne, či priamo ľudia, médiá, agentúry. Je dobré položiť si otázku, komu je tá manipulácia na osoh ? Ale pozor, vy to, žiaľ,  asi nebudete !

 

PS: Prosím, odpustite mi ten nadpis. To bol tiež zámer. Totiž, podľa jedného výskumu, čítanosť a dôveryhodnosť článku stúpne, ak v nadpise alebo upútavke naň spomeniete, že ide o niečo, čo je vedecky dokázané, alebo overené. Vidíte, manipulácia je všade.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan neplatí ani za nájom štadióna, mestu dlhuje takmer 400-tisíc eur

Hokejový klub nemá na výplaty ani na nájom štadióna. Vedenie tvrdí, že sezónu v KHL dohrá.

SVET

Člověk v tísni: Z Donecka nás vyhnala aj ruská propaganda

Ruské médiá tvrdia, že humanitárna pomoc je využívaná na špionáž, hovorí JAN MRKVIČKA.


Už ste čítali?